Yoga voor kinderen

Yoga voor kinderen

Door Babysits, 4 minuten leestijd

Zijn je kinderen snel gestrest en kunnen ze zich moeilijk concentreren? Yoga kan de oplossing zijn! Yoga is buitengewoon gunstig voor volwassenen en kinderen. Het is een van de meest uitgebreide activiteiten waarbij lichaam, geest en ziel betrokken zijn. Lees verder om de voordelen te ontdekken en leer enkele van de beroemdste houdingen die geschikt zijn voor alle kinderen!

Tegenwoordig zitten de kinderen veel op een stoel. Om deze reden kunnen ze stress en spanning opbouwen. Daarom kan het beoefenen van yoga hen helpen ontspannen en concentratie te krijgen.

Let op: Yoga voor volwassenen verschilt van kinderyoga. Voor de kleintjes moet het een spel zijn, een moment van ontspanning waar geen strikte regels te volgen zijn, maar gewoon momenten van ontspanning en rust.

Wat zijn de belangrijkste voordelen?

Yoga maakt de psychofysische omstandigheden stabiel en ontwikkelt cognitieve en sociale vaardigheden. Maar hier hebben we besloten om de 7 belangrijkste voordelen van yoga op te sommen:

  • Neem de juiste houding aan: hoe vaak zie je je kind met gebogen rug tijdens het eten of huiswerk maken? Om ernstige rugpijn te voorkomen, kan het beoefenen van yoga kinderen helpen om een ​​juiste houding aan te nemen.

  • Ontwikkeling van zelfvertrouwen naar hun lichaam toe: je kind moet van jongs af aan leren om zijn of haar lichaam te accepteren om van zichzelf te kunnen houden.

  • Respect voor zichzelf, anderen en het milieu: yoga is niet alleen lichaamsbeweging, maar ook mentaal, wat helpt om respect te hebben, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de planeet en de mensen om ons heen.

  • Begrijp wanneer je moet ontspannen: hoe meer je groeit, hoe meer je de neiging hebt om geen pauze te nemen van dit hectische leven (voornamelijk vanwege technologie). Yoga zal je kind helpen zich er meer van bewust te worden dat het besteden van wat me-time essentieel is voor zijn of haar gezondheid.

  • Uitdrukken van emoties: dankzij deze activiteit zal het voor je kleintje gemakkelijker zijn om stoom af te blazen en negativiteit kwijt te raken.

  • Vermindering van stress en angst: het is heel gemakkelijk om nerveus of angstig te worden, omdat er elke dag duizenden prikkels zijn, van internet, de media, school, werk, enz. En ook hier zijn kinderen bij betrokken! Het beoefenen van yoga is een vorm van meditatie die je helpt de concentratie te herwinnen ,waardoor je beter met je dagelijkse problemen om kunt gaan.

  • Het stimuleert het leervermogen: het ontwikkelt hun nieuwsgierigheid, een belangrijke vaardigheid die in de toekomst erg nuttig kan zijn.

Welk type yogahoudingen zijn voor kinderen?

Er zijn veel leuke yogahoudingen, maar hier raden we onze 6 favoriete aan voor beginners: sommige zijn heel eenvoudig en andere iets gecompliceerder, wat meer tijd nodig heeft om te oefenen.

6 yogahoudingen voor kinderen

  • Neerwaartse Hond pose ?: Met je benen en armen stevig op de grond, is dit de perfecte oefening om je ruggengraat te strekken.

  • Boom pose ?: gooi beide armen omhoog, til een been op en buig je knie.

  • Cobra pose ?: ga op je buik liggen met je benen naar achter gestrekt. Plaats daarna je handen onder je schouders en druk alleen het bovenste gedeelte van je lichaam omhoog. Deze positie lost een verkeerde houding van de wervelkolom op.

  • Koeien Gezicht pose ?: door de benen te kruisen en de handen achter de rug te sluiten, wordt de borst geopend en worden de enkels, heupen, dijen, schouders en oksels verlengd.

  • Boog pose ?: ga op je buik liggen en probeer je enkels te pakken. Til je hierna langzaam op van de grond en probeer je voeten weg van je hoofd te houden. Deze positie stimuleert de buikorganen en vermindert stress.

  • Corpse pose ?: ga op je rug liggen en ontspan je geest en lichaam. Deze pose lijkt misschien heel eenvoudig, maar er is maximale concentratie voor nodig!

Je kunt deze houdingen samen met je kind proberen en misschien wekelijks een extra yogahouding introduceren! Het internet is superhandig om veel poses te vinden, YouTube heeft bijvoorbeeld veel tutorials uitgelegd door professionals.

Het beoefenen van yoga is ideaal, vooral voor angstige en agressieve kinderen, maar aangezien stress en angst aspecten van het dagelijks leven zijn die elk kind kunnen treffen, raden we aan om het met je kind te oefenen, ongeacht zijn of haar karakter. Het is gemakkelijk, alles wat je nodig hebt is een mat, een rustige kamer in huis waar je vrij kunt bewegen en wat ontspannende muziek. Samen met je kind kun je je loskoppelen van de rest van de wereld om je alleen op jezelf te concentreren!

Namaste!